2009-10-30

Ouppnåligt original eller billig kopia?



På väg hem från målarskolan i eftermiddag, kollade jag in i den nya inredningsbutiken nära Järntorget i centrala Göteborg. Tjejen som ägde den tidigare butiken med möbler och prylar i "fransk, lantlig stil" har nu ersatts av två (?) killar som driver en betydligt coolare butik, fylld av kopior av populära designermöbler. Där hittar du bland annat de två stolar som slutade som delad etta i min enkät: Barcelonastolen & Åskbollen. I butiken Trendia.se kostar de bara en bråkdel av originalen. (Läs mer om enkäten och stolarna här.)

De två stolar som delade andraplatsen, Lilla Åland och Norrgavels länstol, finns (naturligtvis) inte i deras sortiment, och inte heller Y-stolen som delade tredjeplats.

Däremot hittar du en kopia av Phillip Starcks transparenta plaststol där. Inte enkätens delade trea, men en kusin.

Jag hittade också flera av Ellen Greys möbler i butiken, bland annat Bibendumstolen, som hamnade i enkätens bottenskikt tillsammans med Mackintosh berömda högryggade stol och Rennies Hill House stol.

Tre stolar blev helt utan röster: Theselius fåtölj, Newtons böjträstol och Dixons öronlappsfåtölj. (Intressant...)

Hur shoppar du? Går du den smala stigen och köper originalen som håller i generationer och blir släktklenoder? Eller avstår du från designklassikerna, eftersom originalen kostar en förmögenhet? Eller köper du en kinatillverkad kopia, i "likvärdigt" material och utseende, men med ett annat namn och en betydligt mindre prislapp? Jag vet inte längre själv: inom kort får dom in Åskbollen i vitt och rött, och jag brottas med mitt samvete - att ha eller inte ha...
-------------------------------
Snabblänkar till årets inredningsprogram på TV:
Bygglov | Room Service | Simon & Thomas | Sommar med Ernst | Äntligen Hemma