2010-10-12

Bedrooms. Rum för vila -rum i vila?

Sovrum. Rum för sömn, ro och vila. Jag dras till sovrum som andas harmoni. Och det oväntade. Galna. Humoristiska. Därför är en favorit, sovrummet med den underbara sängen överst på bilden nedan. Så fantastisk! En säng med stolpar som trädgrenar, som i skymningen och med sänglampan tänd, skapar spännande mönster på väggarna, och ger fantasin kraft. (Jag har tidigare bloggat om den finska scenograf som ritat sängen, men har tappat bort hennes namn. Återkommer).
Det är ju relativt lätt att ändra karaktären på ett sovrum - om det inte är övermöblerat och fyller flera funktioner, vill säga. En ny färg på väggarna. Ett nytt överkast. Några nya kuddar. Eller varför inte fyra lövsågade sängstolpar, som på bilderna ovan och nedan.

Sovkammare för alla plånböcker och smaker...

Några smått överlastade, dekadenta och kitschiga.

... andra mer grafiska till sin karaktär...


Eleganta, sparsmakade sovrum med asiatiska accenter.


Sovrummets arkitektur och spännande takkonstruktioner
ger rummen nedan en särprägel och ett lyft!

Jag måste vara "smak-lös" för jag kan tänka mig att sova gott i alla dessa sovrum....


Här hittar du mina tidigare inlägg om sovrum.

Inspiration till detta inlägg fick jag av InspirationsFabriken, vars tisdagstema denna vecka är sovrum
-------------------------------
Snabblänkar till årets inredningsprogram på TV:
Bygglov | Room Service | Sommar med Ernst | Äntligen Hemma