2011-01-25

Home sweet Home - serveringsbordet i mitt hjärta.

Serveringsvagnen - denna praktiska lilla möbel - "är tillbaka" konstaterar Ikea. Jasså, säger jag. Var den någonsin "ute"? Kan inte låta bli att samla ihop en handfull bilder på några gamla favoriter:


Ovan: serveringsbord från Svenskt Tenn.
Nedan: Brickborden från 1700-talet, med fajansbricka på toppen, hör till det svenska kulturarvet och kostar mellan 150.000 och 500.000 kronor på auktioner idag (och är belagda med utförselförbud):



Ovan: Det här läckra serveringsbordet, av okänt ursprung, är min absoluta favorit. Ser ut att vara från 1930-talet. Vill ha!!!
Alvar Altos bord (ovan) och Hans Wegners serveringsbord (nedan) är nog inte heller så billiga...




Har glömt namnet på formgivaren till det runda bordet ovan. Finns fortfarande i produktion hos inredningsbutikerna på "fina gatan". Nedan några fler anonyma varianter från olika decennier:




Oavsett ålder eller formgivare - jag älskar rullbord, och har (naturligtvis) Ikeas rostfria variant (se inlägget nedan) som extrabord i mitt kök.


-------------------------------
Snabblänkar till årets inredningsprogram på TV:
Bygglov | Room Service | Sommar med Ernst | Äntligen Hemma