2011-10-26

Moodboards, collage och stilleben

Är du en regelbunden bloggläsare har du säkert sett dom: moodboards. 



Arbetar du som inredare, webbdesigner eller trädgårdskreatör? Då är du van att kommunicera med dina uppdragsgivare via moodboards; collage bestående av bilder, ord och materialprover, valda för att förmedla en speciell känsla (mood) och fästade på en kartong (board) eller ett grovt pappersark. 

På mina homestagingutbildningar får kursdeltagarna gör tre olika moodboards som skall spegla män och kvinnor i olika åldrar och olika skeden i livet. Allt för att bättre förstå vad som skiljer och förenar olika bostadsköpare och vid varje uppdrag lättare kunna välja sådana lösningar, som tilltalar fler än en kundgrupp. Möjligen det svåraste momentet vid en professionell homestaging. 

Moodboarden är designerns första omedelbara arbetsskiss, där man testar många olika infall och idéer med projektgruppen och med uppdragsgivaren, innan ett designprojekt går vidare. 

Många har sina moodboards på väggen, lätt åtkomliga när man vill komplettera med mer material. Dessa moodboards är sedan lätta att plocka ner och ta med sig till kunden när idéerna skall presenteras. Sådana moodboard (lifestyle boards) ser ofta lite rufsiga och skissartade ut, som på bilderna nedan, eftersom man i ett så här tidigt skede i processen inte vill lägga ner onödigt med tid på något som kan vara helt fel...   


Inom modeindustrin jobbar (alla?) designers med moodboards, för att klargöra för sig själva och andra hur man tänker sig den kommande kollektionen, och senare för att visa hur varje plagg skall presenteras på catwalken. (Bilder från The Fashion spot)


Inredare tenderar att lägga ner lite mer tid på sina moodboards. Som på de tre exemplen nedan från SampleBoard:


Med hjälp av flickr har det blivit lätt att skapa digitala moodboards i form av mosaiker:



... och i och med att allt fler använder sig av collagetekniken, börjar gränserna suddas ut mellan vad som är ett moodboard-collage (material fästade på en kartong) och ett löst arrangerat stilleben, med föremål samlade på ett bord och fotograferade rakt uppifrån.

Många kalla också detta för "moodboards". Och varför inte, om man kan ta en bra bild av arrangemanget, att visa upp för kollegor och kunder, så funkar det ju som ett sådant? Bilden nedan från MachteldEmbroidery.

Lösa arrangemang är dock rätt opraktiska att ta med sig till en kund. Och väljer du att diskutera dina inredningsförslag med enbart foton av dina arrangemang, kan du få problem med färgåtergivningen. Dessutom går kunden miste om möjligheten att känna på olika strukturer och material.



"Moodboard" av bloggaren Vosges Paris:

Vinnande "Moodboard" av bloggaren Weronica - En mammas dag. En förförisk bildserie av ett stilleben på temat höst. 


Brukar du göra moodboards? 
Eller föredrar du att jobba med fristående arrangemang och stilleben? 
Skriv och berätta, och skicka med en länk, så vi kan se hur du arbetar.  
Själv gjorde jag nyligen denna digitala snabbskiss/moodboard