2011-11-10

Hur jobbar en inredningsstylist?

Bläddrar i senaste numret av Sköna Hem, och hittar ett härligt hemma hos reportage med rubriken Absolut Loppis. Det är den duktiga bloggaren och stylisten Johanna Flyckt, som visar upp delar av sitt hem. 
Visst är det intressant att se hur en stylist arbetar med sitt egna hem? Rummen blir som ett laboratorium, där nya idéer testas, grejer byter plats, nya kommer till. 
I mina två första collage nedan har jag satt samman bilder från samma rum, som bytt skepnad. Jag gillar t.ex kökets nya, orange lampskärmar. 
Också i vardagsrummet ändras det: textilier, tavlor och annan dekor bytts ut och flyttas runt. Inspirerande!
När jag såg bilden nedan, trodde jag först att det var Johannas vardagsrum. Men sedan läste jag reportaget, och förstod att det är ett rum som Johanna stylat i ett danmarksreportage för Sköna Hem förra året.
Jämför inredningen. Det är nästan "finn fem fel" läge, eller hur? Klart man undrar vad som är hönan och ägget? Har Johanna inspirerats av den danska familjens inredning, och gjort likadant hemma hos sig? Eller har hon tagit med sina egna grejer, för att möblera upp deras vardagsrum, så det passar för ett hemma hos reportage???

Sist ett inspirerande collage av Johannas egna arbetshörna, där väggpartiet mot rummet till höger har öppnats upp med ett glasat fönsterparti. Snyggt och praktiskt.
Bilder från Sköna Hem och Viskafors.net

En avslutande fundering: Är det OK att ta med och byta ut stora delar av en inredning vid ett hemma hos reportage? "Alla" gör det - mer eller mindre. Kanske ett måste? Eller känner du dig lurad? Är det verkligen "hemma hos" då??