2011-12-07

Hemma hos reportage utan hemtrevnad?

Tidskriften Hus & Hems webbplats har ryckt upp sig väsentligt på senare tid. Möjligen har det faktum att Tiger Hellström numer jobbar där som webbredaktör något med saken att göra? I vilket fall - hos H&H hittar man ofta finfina hemma hos reportage, och när jag såg detta blev jag först förtjust. Underbart hus. Underbar planlösning och gedigna ytskikt. Vem vill inte bo här? Älskar vardagsrummet med den öppna spisen som husets hjärta. 

Men ju mer jag tittar på bilderna, desto mer känner jag att det skaver. Hemmet ser inte riktigt äkta ut! Snarare som om en överambitiös stylist varit i farten och berövat hemmet dess karaktär. Eller? 
Här samsas möbler och mattor från Ikea med tunga inredningsklassiker. Men är det inte lite väl många småmöbler och inredningsdetaljer som man ser överallt? Prylar som "alla" bloggat om i år och som är svenska stylisters våta dröm? Som Eamesstolarna,  Tolixpallarna, Liselotte Watkins grafiska bild med svarta strumpor på en stålgalge, Ögonkakaoaffischen, vedkorgen Code. Listan kan göras lång.

Och så slår det mig - detta är nog ännu ett hem som visas i en inredningstidning några månader innan bilderna läggs ut på Hemnet. Säg att jag har fel...
Vad tycker du? Typiskt inredningsreportagelook eller vanligt hemnetstuk?


Fler bilder hittar du på Hus & Hems webbplats