2012-05-23

Colorful, decorative art - in or out?

CREATIVE LIVING Lisbeth Williams @ Williams Design
I've had sooo much fun this spring, studying Henri Matisse's color palette and painting technique (top left pic, at an early stage). Very educational, since Matisse's style is very far from mine. But lots of fun to paint. So much so, that I've been thinking of doing a few "Matisse" this summer, and have dug out some old sketches and wallpaper fragments for this purpose. What do you think - would you put something this colorful on YOUR wall? 

Visst undrar man. Särskilt dessa dagar när svart-vita foton är heta motiv för var mans vägg: hur mycket färg vill folk hänga upp hemma??? 

Själv har jag fullkomligt badat i färg denna vår. Jag har  djupstuderat den franske konstnären Henri Matisses färgpalett och måleriteknik (bilden överst till vänster i ett tidigt skede). Mycket färgstarkt och dekorativt bildskapande. Helt annorlunda än mitt vanliga, mer abstrakta måleri. Men oh såååå inspirerande! Så nu har jag rafsat runt i mitt bildarkiv efter gamla krokiskisser och tapetprover, som jag skulle kunna använda som underlag för att måla några matisseliknande alster denna sommar. Vad tror du? Är Matisse färgglädje helt ute idag?  


.................................................................