2011-11-16

Nesting - hemma hos Pia Ulin på Pelargatan

I somras såg jag konstnären Cilla Ramneks utställning på Nääs konthantverkscafé utanför Göteborg. Jag blev helt fascinerad av Ramneks färgstarka mönster i blandteknik. (Återkommer med bilder från utställningen i samband med att jag visar ett urval bilder från hennes hem.) 

Samtidigt med utställningen såldes Cilla Ramneks och fotograf Pia Ulins mycket personliga inredningsbok Nesting, som publicerades i våras. Jag hade tur! Jag lyckades lägga beslag på det allra sista exemplaret: det kostade dryga 400 kr, men det är denna unika presentation av ett tjugotal ostylade, mycket personliga hem värd. Låt mig visa några exempel. 
Först ut är Pia Ulin lägenhet på Pelargatan i Stockholm. Det är ett bra tag sedan hon bodde här, men innan hon flyttade dokumenterade hon lägenheten. Bilderna visar ett hem för en småbarnsfamilj: trångt men bekvämt, svart-vitt och färgstarkt, mönstrat och enfärgat. Här blandas Ikea med arvegods och designklassiker. Resultatet är ett mycket personligt hem

Tapet och sängbord i de vuxnas sovrum

Matrum (ovan) och vardagsrum (nedan) samsas i ett rum. Jag gillar lösningen med STORA bilder ståendes på ramhyllan och små bilder i ett tight collage därunder. 

Effektivt utnyttjande varje yta i barnens rum. Det här känner jag igen. Så här bor de flesta jag känner. Låååångt från inredningsmagasinens undermöblerade drömreportage.  
Samtliga bilder är ur boken Nesting