2011-11-16

Stylistexamen hos Beckmans

Nu presenterar den svenska formgivaren Therese Sennerholt sina nya prints. Det är dom duktiga eleverna på Beckmans kurs för inredningsstylister, som har stylat de svart-vita bilderna inför lanseringen. 
Lärare och handledare för utbildningen har varit stylisten Lotta Agaton, och det är Pia Ulin som fotat examensprojekten nedan. (Samtliga bilder kommer från Lotta Agatons blogg). 
Det går inte att ta miste på att eleverna har inspirerats av Lotta Agatons stil och estetik. Det är ju ofrånkomligt. Nu skall det bli spännande att följa dom alla och se hur dom utvecklar egna, personliga uttrycksformer. 
Om jag tittar på bilderna utifrån deras funktion som reklambild för en produkt, är min egna absoluta favorit arrangemanget ovan. Det är Marie Ramse som har stylat. Jag gillar bilden för att den är så enkel. Och lekfull! Det är lätt att se vad som är bildens fokus: Sennerholts prints. Övrig rekvisita underordnar sig detta. Och sååå smart att det enda vita i detta stilleben finns i de ramade printen! Det är ett nästan perfekt arrangemang, där stylisten skickligt jobbat med sina "verktyg" för att sälja uppdragsgivarens produkter. Marie styr betraktarens blick, så att den leds runt i bilden och hela tiden kommer tillbaka till de ramade bilderna. Vilket ju är uppdraget, antar jag: att sälja Sennerholts tryck. Snyggt jobbat, Marie!

Min andra favorit är Lina Törnemans arrangemang nedan:
Jag gillar detta arrangemang av samma skäl som jag gillar Marie Ramses: även här är Sennerholts bild i fokus - ingen tvekan om det. Det är en mycket elegant styling, med en dominerande diagonal, som skapar spänning i bilden, och riktar blicken på den svarta tavlans rektangel. Golvlampan och kuddarna till höger bildar en fin vertikal, som håller ihop bilden och skapar lugn. Lina Törneman har verkligen lyckats skapa en skickligt sammanhållen bild som säljer sin produkt: Sennerholts bild, placerad nästan mitt i bildytan.  

Och till sist: Annaleena Karlssons arrangemang, som valdes till den officiella reklambilden för Sennerholts nya prints. Intressant val, tycker jag, eftersom arrangemanget mer sätter fokus på rekvisitan (metallpyramider, bollar och träpall) än Sennerholts prints (i bakgrunden). Ny stylisttrend, måntro?
Stort grattis till vinsten, fina Annaleena, som jag lärde känna förra våren, när hon gick min homestagingutbildning. Gå till Lotta Agatons blogg, för att se fler bilder på elevernas examensprojekt. Gå till Annaleenas blogg, om du vill se fler stylade arrangemang i samma stil. 

Har du sett alla elevprojekten? Vilken är DIN favorit???